Casa Sofiya

Friday, October 21, 2011

sharing is caring...

Lately, too much of bad stories about teenagers. Moreover, if the story is about teenage girls. I have two daughters, and cerita-cerita ni semua menakutkan. Bila I baca, I feel sad, afraid and angry. What causes all this? Apakah yang perlu kita lakukan?


For me, prayer plays a vital role in the development of a happy family and Baiti jannati. As parents we should always pray for the well-being of children. All the words, beliefs, prayers, hopes and dreams of parents are actually prayers and will be affected into the lives of children. Prayer must be followed by action comes in the way we develop children's personal. InsyaAllah…


Diantara doa2 yang saya rasa bagus saya ambil dari pelbagai blog dah articles ialah :-


Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti surah as-Syura ayat 19 yang bermaksud:“ Allah itu lemah lembut kepada hamba-hambaNya: Ia mengurniakan kepada siapa yang dikehendaki. Padahal, Dialah Yang Kuat, Yang Gagah.” Sebaiknya dibaca selepas subuh iaitu dibaca pada air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.


Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa Surah al- Imran ayat 200 yang bermaksud: “ Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.”Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman berulang-ulang. Kesemua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati. Juga Surah Toha ayat 1-8, Surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam aktiviti lain seperti semasa menemani anak menelaah buku-buku dan membaca al-Quran.Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan semasa anak baru lelap kerap saya amalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.


Selain itu, selepas sembahyang lima waktu, amalkan doa dari surah al-Furqan-74 yang bermaksud, “ Tuhan kami, Anugerahkanlah kami isteri-isteri dan keturunan kami yang menyenangkan hati, dan jadikan kami imam bagi orang yang bertakwa”

Surah Ibrahim ayat 40 yang bermaksud:“ Wahai tuhanku, Jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang menegakkan solat. Wahai Tuhanku! Kabulkanlah doa kami. ”Sebaik-baik memohon doa adalah diwaktu tengah malam. Seringlah bangun sepertiga malam untuk mendirikan solat solat sunat dan mendoakan kesejahteraan keluarga. Sebutlah nama anak secara spesifik untuk doa lebih berkesan.

Ini pula ialah tips for us to deal with teenagers….


1. Be slow to lose patience with your teenager
2. Be constructive with your teenager
3. Don’t treat your teenager as a possession or an object that can be manipulated
4. Find no need to impress your teenager with your greatness and power
5. Do not belittle your teenager for acceptance is important
6. Do not show rage with every little mistakes a teenager makes
7. Do not nag and keep score on all the mistakes of your teenager
8. Be happy when your teenager stands up under the pressures of life
9. Let your teenager know that you are not giving up on them
10. Trust your teenager even if at times they don’t trust themselves
11. Never say “there is no hope for you” rather let them understand the depths of your concern
12. Never forsake your teenager even though many of their friends did
13. Stand with your teenager when they reach rock bottom of despair


Diharapkan kita sama-sama dapat menafaat dari semua ini.

No comments:

Post a Comment

NUFFNANG