Casa Sofiya

Showing posts with label weekend. Show all posts
Showing posts with label weekend. Show all posts

Monday, July 2, 2012

Being Me; "Muslimah Women Empowered"



In May 2012, I terbaca di blog Vivy Yusof about Being Me, Muslimah Empowered Conference, hati rasa terus rasa nak pergi, nak cari kawan untuk pergi sekali sebab kalau pegi sorang macam tak best plak kan so I buat announcement kat my FB, ramai jugak macam berminat, tapi sorang jer yg betul2 berminat, Sis Balkis maybe yangg lain-lain tu dah ada perancangan lain, and sis Emy memang yang dah awal-awal beli ticket offer nak pergi sama dengan dia tak...yeayy!! mmg best lah kan dah ada kawan untuk pergi sama-sama...ticket pun tak la mahal sangat RM100-RM150 :)

Well yes! ini memang my first islamic conference yang I pergi, Alhamdulillah very enriching experience. Truly, its wasn't being extra alim by attending such a program, tapi kita boleh berkongsi ilmu and boleh jumpa kawan baru, tambahan lagi speakers datang dari luar negara, so kita boleh dengar pendapat-pendapat mereka. Mungkin juga boleh menjadikan kita better muslimah person InsyaAllah. I am totally blessed to be surrounded by ladies yang rata-ratanya berhijab and MasyaAllah...mereka kebanyakkannya muda-muda dan sangat cantik berhijab ;)


Sheikh Yahya Ibrahim, Sis Raya, Sis Yasmin Mogahed & Dr. Fadila Grine

Session with sisYasmin Mogahed yang selalu bagi nasihat untuk menjadi Muslimah yang kuat, made her first appearence in Malaysia and also session with Sheikh Yahya, pada pendapat I more to women and being in a relationship. Sheikh Yahya pula made a lot of points on his view as a man telling all sisters yang hadir bagaimana relationship works. Tidak semua orang sempurna dan women are responsible untuk diri mereka sendiri and will have to make decision yang terbaik for our iman and our heart. Selalunya kita perempuan berdoa berkehendakkan suami seperti yang kita hajati beriman dan soleh. Tetapi lelaki-lelaki yang sebegini ada juga yang melakukan domestic violence biasanya selepas berkahwin simple jer nasihat Sheikh Yahya " leave! if he's hurting you". Itu adalah nasihat kepada unhappy relationships. Ada juga wanita rasa mereka seorang yang perlu mencari suami yang kaya raya, most handsome and yang alim sahaja :) but again Sheikh Yahya said a husband with mistake and  sangat tinggi egonya 'perbetulkan dia dengan limpahan kasih sayang and  kasih sayang kita yang melimpah dan tiada berbelah bagi kepada Allah". Sis Yasmin juga ada berkata, " we are taught that we are not complete until a man completes you, but NO, only Allah can"

Selain  dari session sis Yasmin yang ada ketikanya buat I hiba, sebak, yang paling I tak boleh lupa , it was an emotional session with sis Raya Shokatfard, who left islam in USA changing to for different religion (hinduism, buddhism, new age and christianity) and found her way back to islam, Subhanallah...memang menitis air mata...bersyukur sangat hati I tergerak untuk ke conference ni.

Walaupun conference ni untuk wanita or muslimah sahaja, organiser ada sediakan "daddy day care" tempat untuk para suami menjaga anak while isteri menambah ilmu, sabarnya mereka :) whole day program tau hehehe...I wonder Mr. H boleh ke tak sabar macam tu...tentulah tidak..sebab tu lah dia jaga anak-anak kat rumah and I dengar they had fun "father-daughter-son day" while I kat conference...Alhamdulillah...not even a single call I terima dari Mr. H tapi I yang call dia wondering kenapa takda call langsung...hahaha...he said...no calls bermakna all in control. Alhamdulillah..

Ada juga "sister's corner" untuk sesiapa nak massage or nak pakai inai (henna)...maybe  pada yang tak boleh solat waktu break boleh la singgah kat sister's corner ni, dan ada juga bazar...(I suka) and terbeli lah jugak few barang for me :). oh ada juga...fashion show...pakaian muslimah from Almunawarah...haha ni buat I and kak Emy.."wahh cantiknya! sweetnya!" tambahan lagi bila celebrities yang baru berhijab mengayakan baju-baju muslimah tu...haaha lagi lah kan teruja nak jugak... ;p

with kak emy and kak Balqis :) thanks ladies jadi peneman I :)
Ahh...am totally satisfied with this conference : ), inspiring talks. I percaya to woman empowerment, as Muslim woman kita tidak patut dibebankan dengan  agama kita sendiri kerana dalam islam ada juga perkaaa berkenaan protecting woman and their rights. Indahnya kan..

There will be another conference next year... jom kita pegi nak?  Kena  register awal, rasanya akan ramai lagi yang nak menghadirkan diri...InsyaAllah if panjang umur murah rezeki dan tiada aral, i'll be there...and hope to see my friends juga nanti...

Here I would like to share some of inspiring quotes from the speakers at #beingMe :-

"death awaits us all. and we all asked about Allah's blessing that we wasted"- Sheikh Tawfique Chowdhury

"Only Allah is our survival. Not his gifts. The true purpose of gifts is to bring us to him" - Sis Yasmin Mogahed

" Empower ourselves with knowledge. Knowledgeable muslimah is smart & beautiful. She doesn't believe in imposible" - Dr. Fadila Grine

" My hapiness is in my heart. My heart is in the hands of Allah, and you dont have access to that" - Dr. Fadila Grine


" The problem begins when we put a gift i  our hearts and Allah in our hands" - sis Yasmin Mogahed

"be  careful of what fills the heart. whatever lived in your heart controls you." - Sis Yasmin Mogahed
"make mothering a hobby , not a job or a chore" - Dr. fadila Grine..


Till then...later peeps!!

Monday, October 24, 2011

our weekend...

Spending weekend with the whole family is such a relief. Last week, everyone at home. Kakak is also at home (BBM - Balik bermalam they call it). It's hard for us to be gathered together, bila semua ada nih, there are all sorts of plans they want to do. Tapi bukan semua boleh buat pun ;p

On Saturday, we went to kinokuniya at KLCC, masing-masing nak mencari buku. They all end up with 5 books each including me and Adam :D. The damage that day from kinokuniya was "phewwww..." hehehe... luckily Mr. H was okay with it. Kalau tak sia-sia jer kena cantas buku-buku yang tak penting.

Finished at KLCC, we had our dinner at Sakura, at first Mr.H wanted to eats seafood, but there were many people lining up waiting to get tables. So, we went to Sakura and had a yummilicious dinner.

aik?? mana Adam & Baba :)
The chinese halal food here is excellent and portions were generous. We shared everything we ordered. Anyway, what did we have for our dinner... :D. We started with salted egg soft shell crab, we also tried some fried kway teow cantonese style, a must try if you’re dining at this restaurant, Nasi and sambal petai udang, foo yong egg, Hainan chicken rice for Adam, ABC to die for :) and Sakura fried Chicken...superb!

After dinner we drove home with full tummy and everyone was sleepy kecuali Mr. H yang ada niat lagi nak pusing2 KL ;P...

On Sunday morning, I made a lazy-sunday-breakfast > instant capati and kari ayam :). Kakak dah sibuk berkemas nak balik hostel. Since exam dah habis Dina mula la terperap dalam bilik membaca buku yang dibeli on Saturday. Mr. H has to attend his friend wedding, I malas nak ikut, so Mr. H ajak his father :D. I teringin nak makan nasi minyak so i cooked nasi minyak, ayam masak merah and kari terung campur carrot for our lunch. Kakak pun boleh tapau bawak balik hostel.

Well, there goes my awesome weekend with anak-anak...later peeps!!

Monday, September 19, 2011

My hobby...My passion...

Last week, cuti hari Malaysia...we tak kemana pun sebab i dah janji dengan my neighbour nak tolong buat hantaran for her sister's nikah...i memang suka...dah lama tak buat, adik2 semua dah kawin...cousin pun belum ada yg nak kawin lagi. dari dulu memang suka sangat membelek2 bunga nih...all my hantaran dulu i buat sendiri...hehehe bukan bangga tapi memang i suka sangat...so bila my friend ni ajak tolong i okay jer. all fresh flowers...pink and white...see the hasil...seronok :)





Haha..how?? boleh buat bisnes tak? no?? hehehe....banyak yg kena belajarkan but sangat puasahati bila ada yg appreciate hasil kerja kita...smilling... :)





Monday, December 7, 2009

Weekend bersama Kakak & Labu

Kakak has Ibadah camp last week...so last Saturday, we pegi beli barang2 keperluan for her and since hubby teringin sangat nak makan kari kepala ikan kat bangsar so we all pergi la bangsar.


Pic ni jer yg dapat kalau tak silap.."bangsar fish head"

Lepas makan I nak cari gift for Ina's baby yang dah berumur 18 hari...so pergi la bangsar village, masuk la toy r us. Satu kesilapan yang amat besar okay...my little Labu dah dapat toy yang dia nak and tak nak lepas...kakak and me offer toy lain pun dia tak nak...nak thomas jugak...akibat dah rasa malu sebab dia dah lembikkan badan dan menjerit2 nak...terpaksa la beli...Rm69.90 tu...huhuhuhu


After that terus balik tg malim...

On Sunday hantar kakak ke camp di Eco Rock Resort Ulu Yam...ohw...my parents pun nak ikut sama...hehehe ni baru hantar pi camp belum lagi kalau dapat masuk asrama...am sure my mum nak ikut jugak...hehehe..Kakak memang rapat dengan my mum since kecik..so..camtu la...my Abah pun willing to drive kerana cucunya... :p


Me and hubby harapkan yang terbaik la bila kakak balik from camp ni...apa yang kurang harap kakak akan berubah...amin...

*pic kakak dia takbagi upload..sebab pakai tudung she's not ready yet...ada ke macam tuh...

Tuesday, November 24, 2009

Weekend

Last weekend me and hubby check in Concorde KL, kisahnya sebab I ada dinner malam tu kena bertugas la pulak...since the kids we all hantar balik kampung...so jadi me and hubby time la...lovey dovey gitu...hehhe jangan muntah darah ok...LOL!! ish lama dah tak check in macam ni since ada baby...nak ada our time berdua jer memang payah.. ;) so ada kesempatan ni grab jer la kan...and hotel plak FREE hehehe, thank you concorde!

Dinner habis about 10.30 pm macam tuh..but I dok bersembang lagi dengan my COO, kesian betul la mamat ni, soh I lepak dengan dia plak...ok la kan layan jer la...lama gak la..pastu I halau dia balik...hehhehe after that lepak plak dengan Hubby kat crossroad...kisah weekend saya camtu jer la..sunday balik ambik si labu and kakak. Kakak ada birthday party kat Sunway Damansara, so while she's berparty me and hubby with labu lepak kat Centrepoint...maghrib baru sampai rumah...

Semalam pulak Labu demam...aduhai...dah la batuk selsema lagi, bawak pegi PMC...dah la coti I semalam, nasib baik boss takda ok la...tak la rasa guilty sangat sambung coti. bila tengok Labu dah ok sikit...call hubby ajak lunch sama kat shah alam, we had johnny's steamboat...ceh...sampai melecur lidah siot panas gilos. Balik singgah Centralmart shopping grocery...pastu lepak rumah, ingat nak buat cuppies...all barang2 dah ada...sampai rumah malas la pulak...Labu and kakak lepak bilik... I dok ngadap DVD...semalam tengok The Proposal, not bad la sebab I ni memang minat chick flick hehehee and peminat chick lit book...hehhee...tak masuk langsung dengan hubby yang minat gilos citer perang2 ni...

Aduh...satu lagi weekend lepas sampai la hari ni...I dok makan jer...habis la diet...ni sure naik 85 balik ni....baru jer turun from 85 ke 80kg...huhuhuuh nak buat macam mana, tadi plak masa lunch my lunchmate belanja...behoon singapore, Karipap, kuih lopis, ada kuih raya...all sedap cemana la nak tolak...lupa diet tuh...kalau tolak kecewa plak nanti...ahaks!

NUFFNANG